Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Svět před zánikem - letní povídka pro MF Dnes

V létě se často neděje nic, je to takový odklad očekávaných událostí, marné vyhlížení a touha po něčem, co se asi nestane. Nicméně letos v létě došlo k události, na kterou jsem čekal málem třicet let a skutečně se stala. Ale je to událost úplně všední, není to žádná nová láska, rozhodnutí, pro nový způsob života, odhození dřívějších ideálů. Když jsem se před více než 25 lety ženil, prozradil jsem své nastávající, že až budu velký, tak že si koupím…kolo.

Kol jsem si do této doby koupil už vícero, převážně jsem na nich hodně šetřil, ale protože jsem byl mladík a byl jsem silný, tak jsem jezdil co to dalo, ale s čím dál menší chutí, až nakonec jsem to kolo odstavil do garáže a zanevřel na ně. A díval se na ně s čím dál větší nelibostí, protože mi připomínalo, že stárnu, že se nehejbu, že už nevyšlapu sebemenší kopec, bylo tam jako připomínka blížícího se konce, takové memento mori v garáži. A rovnoběžně s tím – ale už ne zcela v souvislostech – jsem marně hledal způsob, jak se přinutit k nějakému pohybu. Vystřídal jsem tenis, procházky, u nás na malém městě těch možností moc nebylo, ale i kdyby byly, asi bych je ani nenašel.  Mým selským předkům nic takového jistě nevrtalo hlavou, měli dost pohybu při všech běžných aktivitách svého, ne příliš složitého života, ale já hledal rovnováhu mezi tím, co mohu, co mi způsobí alespoň trochu radost a co mi vrátí chuť do života.

A koupil jsem si – kolo. Ale s motorkem. Čekal jsem poměrně dlouhou dobu, než mi přivezli objednaný typ. Mezitím vrtkavé počasí znemožňovalo jakékoli radovánky z pohybu na čerstvém vzduchu, ale teď v létě je už všechno natolik jiné a radost z pohybu tak veliká, že se mi chce zasednout za stůl a napsat tuto povídku. Povídku o tom, co se stalo, na co jsem čekal a co jsem znovu nalezl.

Jak krásné jsou letní vyjížďky na tom novém kole. Člověk se dívá kolem sebe a hned je jak v pohádkách Václava Říhy, obklopen krajinou, jako by ilustrovanou Cyrilem Boudou. V dáli se rýsují kopce – vůbec se neztrácí, ale v červencovém teple odhalují všechny své ostré rysy, jak vnadná žena čekají na dny své úrody. Klasy zlátnou a těžknou, motýli nepřestávají ve svém bezstarostném poletování, na nebi pukají oblaka, jak na obrazech Švabinského a všude kolem to voní ještě neukončeným květenstvím lip. Ó to je něco jiného, než se pachtit a šlapat do kopců Vysočiny, kdy má člověk strach jet z kopce, neboť ví, že pak to nutně musí být do kopce. A kde se mi zachce, tam ze zastavím na třešních, které sládnou v letním vedru, stávají se krvavě rudými a na větvích se lesknou jak české granáty.

Ach takto vypadá svět před zánikem. Ve státě se vše hýbe, politici se nenávidí a Evropa se vzdává svých křesťanských hodnot. Na obzoru se tyčí věže Dukovan, jako by chtěly připomenout, že zanikl svět pohádek Václava Říhy a postupně zaniká i svět náš.  I já na svém kole šlapu směrem k zániku, jede se mi lehce, kolem je stále ještě se na co dívat, vychutnávat poslední – co když jsou opravdu poslední, krásy léta. Nebojím se, že brzy umřu, prožil jsem mnoho krásného a na tomto světě se za všechno platí. Dnes nám neviditelné husy připomenou, že pokud jde o zákony, tak ty platí jinak ve sněmovně a jinak mimo ní, odkejhaj si to mezi sebou, zatímco smrtholka se blíží v tanečním rytmu a vítězně se usmívá, neboť ví, že poslední sloky budou patřit jí.

Je léto a je kolo. A jsem ještě já a ti co soudí, je vůbec celý svět, ale je to svět, který teprve čeká na své vykoupení  a kde jen tu a tam zasvítí světlo dávno odvátých tradic.

Tak se mi lehce uvažuje, když se člověk nemusí pachtit do kopce a přesto jede, silou tajemných přírodních sil, které jsou nevysvětlitelnější než Bůh a ve své předzjednané harmonii vybízejí ke spolehnutí se na ně.  Rád se spolehnu, když vím, že jejich stvořiteli se může důvěřovat, že jeho zákony platí venku i ve vnitř, pro pana X i paní Y a že když se nenaplnil cíl dávných osvícenců – totiž rovnost před zákonem, vždy bude platit rovnost před Bohem.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Tomáš Lajkep | pátek 19.7.2013 12:46 | karma článku: 8,84 | přečteno: 422x
  • Další články autora

Tomáš Lajkep

Do EU bych šel i s nepoctivcem, do Ruska ani s poctivcem.

Je mi jasné, že za tohle mnoho pochvaly nezískám. Ale co, o to mi nejde a já na to nestůňu. Ale je to nyní pro mě tak, že nezáleží moc na tom s kým, ale na tom kam.

9.4.2018 v 11:31 | Karma: 16,88 | Přečteno: 356x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

Utřel ho

Kdysi jsem četl od Šukšina jednu povídku ze sbírky povídek Směšné lásky. Bylo to o tom, že na vesnici přijel jeden akademik, a že v rámci dikuse s ním tam byl také jeden človíček, který

25.1.2018 v 11:05 | Karma: 16,20 | Přečteno: 600x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

Porušení lékařského tajemství

K diskusi ohledně lékařského tajeství a jeho porušení, lze uvést následující: lékařské tajemství má své důvody, ne že je to někde napsáno

11.11.2017 v 14:14 | Karma: 10,97 | Přečteno: 786x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

Zeman zhnovu kandiduje

Vážení čtenáři, dovolte mi abych se Vám předstatvil. V devadesátých letech a později jsem učil lékařskou etiku a byl jem pimářem dětské psyhiatrické nemocnice. Jsem lékař a dělal jsem nějakou dobu i gerentopsychitii a běžnou

6.11.2017 v 13:56 | Karma: 18,61 | Přečteno: 544x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

ANO a vláda

Já si myslím, že kdo vyhraje volby, má nový problém. Lidem se řekne, že s tím nejdu a s tím ano, ale po volbách už je to třeba zase jinak. Náhle se objevují další

27.10.2017 v 15:03 | Karma: 10,01 | Přečteno: 334x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  13:07

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Vlak usmrtil ženu, stres u jedné z cestujících vyvolal epileptický záchvat

6. května 2024,  aktualizováno  12:55

V Holýšově na Plzeňsku srazil ráno vlak ženu, lékař jí už nedokázal pomoci. V péči záchranářů navíc...

Izrael chystá úder, evakuuje Rafáh. Hamás odmítá příměří, uvedl ministr

6. května 2024  6:50,  aktualizováno  12:42

Izraelská armáda v pondělí ráno zahájila evakuaci části Rafáhu na jihu Pásma Gazy před dlouho...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

  • Počet článků 257
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1121x
Lékař, filosof

Seznam rubrik