Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Glosa ke křesťanství, islámu a uprchlíkům

Nechci srovnávat, které náboženství je „lepší“. Mou otázkou je, co je životaschopnější a musím říct, že pokud sám Bůh není křesťan, nemá křesťanství v konfrontaci s islámem žádnou velkou naději. 

Musím také dodat, že všechny ty řeči o tom, že islám je  nyní v podobné situaci jako byli křesťané ve středověku a že je tudíž schopen podobného vývoje jako křesťanství, vůbec neuznávám a to jednoduše pro to, že to, co není stejné, nemá stejný vývoj. Mezi křesťanstvím a islámem je rozdíl, kdo ho nevidí, přehlédne Krkonoše a není tedy možné předpokládat, že pouhý čas je natolik silný faktor, aby si vynutil stejný vývoj. Dávno víme, že lidstvo nespěje k demokracii, že demokracie není nějaký ideální stav, ve kterém by mělo zakotvit lidské spění, a že další změny směrem k demokracii  od islámu nelze očekávat. I fungující islámské státy jsou především diktatury. Křesťanství ztratilo svůj politický vliv již v počátcích takového úmyslu – tedy v bojích o investituru, kdežto islám tento boj vůbec nepodstoupil, protože náboženství jeho politiku formuje. Proto je v mnohém pohledu iracionální, nepředvídatelný, ale také úspěšný. Naše jediná naděje spočívá v tom, že jsou křesťanské zásady shodné s Božím záměrem, protože bez toho, že by je prosadila vyšší moc, nemají v konfrontaci s Islámem naději. Hůř jsou na tom i ateisté, protože zásady ateismu mohou prosazovat jen oni, a nelze přepokládat, že by jim v tom mohla pomoci nějaká vyšší moc ( i když „pán Bůh je také ateista“ – jak píše K.H.Borovský ). A jaké jsou ty „zásadní rozdíly?“

Jednak je to samotná podstata věroučných základů. V křesťanství jde o to, co Machar popsal jako „jed z judeji“. Křesťanství jde ve jménu Božím proti tomu, co se v přírodě přirozeně děje jde  proti smrti, zániku, vyzdvihuje pokoru, sebezápor -  chceme –li to obrazně  přiblížit – žádné zvířátko by v přírodě neobstálo, kdyby se chovalo „křesťansky“. Opravdoví křesťané by v případě platnosti Darwinových zákonů už dávno vyhynuli, ale i mezi nimi existují takoví, kteří tyto křesťanské zásady neberou příliš vážně, vzešli ale z křesťanských tradic a stávají se z nich obránci křesťanství na tak dlouho, dokud si neosvojí tradice jiné. V jejich stínu a s jejich pomocí rostou a rozvíjí se ryzí křesťané – potenciální mučedníci - čekající na pomoc spasitele.

Stoupenci Islámu mají od Boha jiný úkol – dobýt svět a nastolit Islám. Opravdový křesťan žije nazíravý život – který tak vysoce vyzdvihl Tomáš Akvinský, Opravdový vyznavač islámu nic takového nepotřebuje, aby se přiblížil k Bohu. I velký džihád je boj s každodenními starostmi, křesťan je opouští a uniká jim cestou ponoření se do kontemplace, muslim jim čelí, ale nebojuje s nimi. Pro ateistu nebude problém přijmout islám, nebude se po něm chtít, aby věřil. Bude se po něm chtít, aby slušně žil, pomáhal chudým, soucítil s nemocnými a neprohluboval svůj náboženský život. Ostře formulováno – věřící muslim Boha nepotřebuje, křesťan je vyzýván aby cokoli dělá, dělal v Kristu.

Nyní ale je čas k odpovědi, zda máme povinnost jako křesťané pomáhat. Mnozí z nevěřících možná také tuto povinnost cítí, musím se přiznat, že nevím proč, od nich bych čekal spíše boj za „křesťanské hodnoty“. Ani křesťané zatím nenalezli na toto téma společnou řeč a tak k tomu dodávám pouze to, jak o tom uvažuji já.

Jsem křesťan. A křesťanství, to není zakotvení v tradici, to je živá víra,  která reaguje na všechno, co přináší život. Jak je psáno: „ Hle, já stále tvořím a je to nové.“  Ne křesťanství neznamená bránit minulost, křesťanství znamená reagovat na současnost a usilovat o budoucnost. Křesťanství znamená následovat Krista a poslouchat jeho přikázání.  A jedno z těch přikázání zní: „Kdo má nouzi od toho se neodvracej“ Celý nový zákon je založen na soucitu s bližním na snaze pomáhat potřebným, a to až k destrukci sebe sama – příklad dal sám Ježíš. Je opět psáno: „Ještě jsi nevzdoroval až do krve.“ Ano, Bůh po nás nechce, abychom bránili dosažené civilizační vymoženosti, Bůh po nás dokonce chce, abychom obětovali svůj život – „kdo miluje svůj život, ztratí ho, kdo obětuje svůj život pro mě, nalezne jej“ . V jiné části Bible nalezneme zcela jednoznačné – „Amen, pravím vám, co jste neudělali pro jednoho z těchto nejmenších, ani mě jste neudělali.“ Bůh nám nejen přikazuje pomáhat, ale zakazuje nepomáhat. To je být křesťanem, nejenom vyznavačem křesťanských hodnot.

Ano, vím. Hrozí nám rozpad civilizace, možná i války, násilná smrt naše i našich dětí. Ale přes to já jako křesťan musím poslechnout Boží výzvu. A přijmout všechna daná rizika. Tak jako Ježíš obětoval svůj život, tak nám byl dán příklad následování . I mě mrzí možné ztráty historických a uměleckých děl, i mě vadí ohrožení našich civilizačních vymožeností, i já mám strach o své i cizí děti, ale nic „ani hloubka, ani výška, ani blízkost, ani dálka nemůže nás odloučit od toho, kterého jsme si zamilovali“, tedy od Boha a jeho přikázání. Nikdy dříve nebyly jeho příkázání tak čitelné a nezpochybnitelné. Pomoci bližnímu. I kdyby celý okolní svět hlučel, a vyhrožoval, pro nás stále platí Boží zákon.

To je řeč ďábla – Braňte se. Nenechte si ukrást svou civilizaci, braňte život svůj a svých dětí. Braňte křesťanství kulometnou palbou do zoufalých a chudých lidí, ve jménu křesťanství opusťte vše křesťanské, máte právo se bránit. Nepřijímejte uprchlíky a zatvrďte svá srdce. To není útok na všechny, ty už ďábel stejně má,   to je poslední útok na křesťany, snaha i z těch málo procent dostat svůj podíl.

Mnozí vidí právě v křesťanství zdroj potíží, tedy zdroj všech možných ústupků, které ve svém důsledku vedly k této situaci. Jiní poukazují na to, že bránit sebe a své děti, civilizační vymoženosti atd. je rozumné, a že křesťanství nejde proti rozumu. Naopak je nerozumné chtít zemřít, neboť smrt sice každého čeká, ale zkrácení života je určité zlo, které si většina lidí nepřeje.

Nejprve je potřeba říci, že ona zmíněná smrt, je tím limitem, hraniční  možností, vytýčeným mantinelem, nikoli nutnou součástí každého dobrého skutku. Bylo by chybou se domnívat, že přemlouvám k sebevraždě a nerozumné oběti. Mluvím pouze o tom, jak se zachovat  ve vyhrocené situaci.

Jiní citují Starý Zákon, ve kterém se hodně bojovalo a vyzývá se v něm k úplnému vyhlazení nepřátel. Myslím, že k tomu je třeba říci, že Starý Zákon slibuje kromě jiného i dobra časná, že tedy učí, jak bojovat, jak se oblékat, vymazuje hygienická, sociální i zdravotní pravidla atd, kdežto Nový Zákon slibuje dobra věčná a vyžaduje trochu jiné zásady. Ve Starém Zákoně je například uvedeno – „Oko  za oko, zub za zub“, v Novém už je „Udeří-li tě ve tvář pravou, nastav i levou“. To samozřejmě neznamená nechat se tlouci a neohradit se, jak to udělal Ježíš ve Veleradě.

Jádrem všech úvah je ale toto: Více je třeba se bát zla duše, než zla těla, třeba smrti,  zbavení vnějších věcí a podobně. Jak je psáno, „nebojte se těch, co duši zabít nemohou..“ V tváří tvář možným hrozbám tedy na nás dopadá bázeň a vybízí k činům. Jak praví sv. Tomáš: „Jestliže někdo z bázně, jíž uniká nebezpečí smrti, nebo jakémukoli jinému časnému zlu, tak že by činil něco zakázaného, nebo opomíjel něco, co je přikázané, je taková bázeň smrtelný hřích…“ Nám je přikázáno pomáhat  a je to přímo v Božím Zákoně.  Co jiného je rozdělení na dvě skupiny z nichž jedněm Pán říká: Pojďte ke mně, protože když jsem byl hladový, dali jste mi najíst, byl jsem žíznivý  a dali jste mi napít, byl jsem  nahý a oblékli jste tě…a oni mu řeknou – Pane, kdy jsme tě viděli…atd a on jim odpoví – Amen pravím vám, cokoli jste udělali pro jednoho z těchto maličkých, mě jste udělali. Ale těm druhým řekne – běžte ode mě, neboť jsem byl nahý a neoblékli jste mě, byl jsem hladový a nedali jste mi najíst…atd. a oni mu řeknou: Kdy jsme tě viděli..a neposloužili jsme ti…Amen pravím vám, co jste neudělali jednomu z těchto nejmenších, mě jste neudělali.

Ti další namítají, že se to má jako s nutnou obranou, že se máme bránit jako proti útočníkovi, který usiluje o náš život. K tomu je ale snadné říci, že pokud uprchlíci náš život neohrožují, je třeba jim pomáhat. V okamžiku, kdy to tak není, je třeba se bránit. Nikdo nenabádá k tomu, abychom se nebránili, když je to třeba, ale pokles naší životní úrovně ještě není důvodem k odmítnutí pomoci.

Ještě jiní dodávají, že křesťanství tímto postojem ohrožuje naši budoucnost v Evropě. Chtěl bych říci, že křesťanství v žádném případě nepřispělo k vytvoření této situace a není tedy pravděpodobné, že pokud by se chovalo jak se chovat má, přispěje  k zániku Evropského dědictví. K tomu přispějí spíše polovičatá a nestatečná řešení, jakých jsme dnes svědky.

Autor: Tomáš Lajkep | úterý 7.7.2015 12:46 | karma článku: 28,97 | přečteno: 4753x
  • Další články autora

Tomáš Lajkep

Do EU bych šel i s nepoctivcem, do Ruska ani s poctivcem.

Je mi jasné, že za tohle mnoho pochvaly nezískám. Ale co, o to mi nejde a já na to nestůňu. Ale je to nyní pro mě tak, že nezáleží moc na tom s kým, ale na tom kam.

9.4.2018 v 11:31 | Karma: 16,88 | Přečteno: 356x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

Utřel ho

Kdysi jsem četl od Šukšina jednu povídku ze sbírky povídek Směšné lásky. Bylo to o tom, že na vesnici přijel jeden akademik, a že v rámci dikuse s ním tam byl také jeden človíček, který

25.1.2018 v 11:05 | Karma: 16,20 | Přečteno: 600x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

Porušení lékařského tajemství

K diskusi ohledně lékařského tajeství a jeho porušení, lze uvést následující: lékařské tajemství má své důvody, ne že je to někde napsáno

11.11.2017 v 14:14 | Karma: 10,97 | Přečteno: 785x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

Zeman zhnovu kandiduje

Vážení čtenáři, dovolte mi abych se Vám předstatvil. V devadesátých letech a později jsem učil lékařskou etiku a byl jem pimářem dětské psyhiatrické nemocnice. Jsem lékař a dělal jsem nějakou dobu i gerentopsychitii a běžnou

6.11.2017 v 13:56 | Karma: 18,61 | Přečteno: 544x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

ANO a vláda

Já si myslím, že kdo vyhraje volby, má nový problém. Lidem se řekne, že s tím nejdu a s tím ano, ale po volbách už je to třeba zase jinak. Náhle se objevují další

27.10.2017 v 15:03 | Karma: 10,01 | Přečteno: 334x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

Islám prý není ideologie, ale náboženství

Myslím, že to je jedno, Pokud náboženství hlásá, že je vhodný nerovný přístup k lidem, na základě jejich příslušnosti k rase, pohlaví nebo náboženství,

26.10.2017 v 14:38 | Karma: 15,93 | Přečteno: 434x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

Evropská unie a feminismus

V tomto článku tvrdím, že EU je feministická, ale pod slovem feminismus nemyslím nic hanlivého, myslím tím toliko politické angažování feminního názoru.

19.10.2017 v 11:03 | Karma: 9,99 | Přečteno: 231x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

Zda je křesťanské přijímat uprchlíky z muslimských zemí, potažmo Muslimy

V tomto článku se pokusím mluvit o důvodech pro a proti. Další je uvedeno níže. A kdybych nemusel vyplnovat ten prex nedělal bych to.

19.9.2017 v 10:37 | Karma: 13,36 | Přečteno: 452x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

onkologická péče

S onkologií mám vlastní zkušenost. Již více, než 10 let mám v mozkovém kmeni nádor, prodělal jsem ozařování i chemo, všechno jsem zatím přežil a tak se dovoluji mít k té věci vlastní názor

15.9.2017 v 9:47 | Karma: 19,56 | Přečteno: 682x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

Islám a křesťanství 2

Začnu hodně z ostra. Korán je od ďábla. Jsou lidi, kteří nevěří ani v Boha, ani v ďábla. Těch není moc, ale je o nich slyšet. Za svou nevíru se nestydí, naopak ji považují za nějaký vyšší stupeň poznání a důkaz své inteligence.

14.9.2017 v 13:19 | Karma: 13,04 | Přečteno: 422x | Diskuse| Hyde park

Tomáš Lajkep

křesťanství a islám

Budu psát pouze tom, co je římsko katolického hlediska nezpochybnitelné. Musím, protože se jistě najde nemálo pochybovačů.

15.9.2016 v 11:27 | Karma: 17,91 | Přečteno: 1172x | Diskuse| Občanské aktivity

Tomáš Lajkep

Ještě o inkluzi.

Zavedení inkluzivní výuky ve školách, lze pochopit jedině takto. Vzdělávání není primárním cílem školní docházky

3.3.2016 v 11:58 | Karma: 20,04 | Přečteno: 3075x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Lajkep

Je rodina nahraditelná dobrou péčí?

Tato otázka se ukazuje jako základ problémů s odebranými dětmi v Norsku. Je to na základě tvrzení Dr K. Killénové, která se domnívá, že péče o děti – pokud není ze strany rodičů dostatečná, může být nahrazena jinou péčí.

25.1.2016 v 11:23 | Karma: 13,20 | Přečteno: 522x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Lajkep

Ransdorf v Curychu navazoval komunikaci.

Nevím, zda k posláni evropského poslance patří tento druh práce. Pokud ano, tak by měla veřejnost o tom něco vědět.

6.12.2015 v 17:59 | Karma: 29,66 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Lajkep

Spor o baby boxy

Pokud jde o baby boxy, připadá mi problém celkem jednoduchý. Nikdo nemůže vyloučit ani potvrdit, že alespoň některému z odložených dětí toto řešení nezachránilo život. Vždy je lepší mít v zásobě více možností, než jen některé.

6.11.2015 v 8:58 | Karma: 24,03 | Přečteno: 514x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Lajkep

Norská nebo česká pravda?

Celý spor lze shrnout jednou větou: Do jaké míry smí státní moc vstoupit do rodinného života a vnucovat svůj pohled na výchovu dětí?

13.10.2015 v 14:21 | Karma: 27,08 | Přečteno: 6207x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Lajkep

Rozum, víra, migranti.

Na téma migrantů jsem napsal nějaký ten článek. Bylo mi vyčítáno, že má psaní jsou příliš emotivní a že Křesťanství, se vyznačuje zejména zdravým rozumem, kterého je v mých příspěvcích pomálu. Na to bych chtěl říct: Nemyslím si to

6.10.2015 v 12:57 | Karma: 13,87 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Lajkep

Deklarace lidských práv a migrace

Dřív než přijmeme emigranty z jiných zemí na základě kvót diktovaných EU, rád bych znal komentář evropských představitelů k článku 13 Všeobecné deklarace lidských práv a svobod

22.9.2015 v 14:14 | Karma: 26,12 | Přečteno: 1021x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Lajkep

Ještě není konec, ještě jsme neprohráli.

Už zaznívá v mediích – konec, prohráli jsme. Migranti nás zaplavují a končí stará, dobrá Evropa. Není síla a není ani vůle se bránit.

21.9.2015 v 8:33 | Karma: 29,86 | Přečteno: 1142x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Lajkep

Je naší morální povinností uprchlíky nepřijímat?

V následujících měsících a možná dnech bude tato otázka asi zbytečná. S příchodem zimy se zhorší situace těch, kteří již zde jsou a ještě přijedou a otázka bude znít:

2.9.2015 v 13:51 | Karma: 25,45 | Přečteno: 5008x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 257
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1121x
Lékař, filosof

Seznam rubrik